Ok, dit is natuurlijk enigszins een “wij van WC-eend raden WC-eend aan”-verhaal, maar ik ben er nu eenmaal van overtuigd dat zakelijk tekenen jou en je team verder kan brengen. En dat wil ik natuurlijk het liefst van de daken schreeuwen. Maar beloofd, ik hou het kort en krachtig 🙂
1. Onze hersenen zijn gemaakt om beelden te verwerken
Dat maakt dat visuele communicatie veel makkelijker en sneller binnenkomt en beter blijft hangen. In deze infographic vind je de belangrijkste bewezen voordelen van visuele communicatie op een rij.
2. Zakelijk tekenen is een superflexibele manier van visuele communicatie
Met een paar basisvormen kan echt iedereen tekenen, waardoor een passende tekening snel is gemaakt. Zet daar de voorbereidings- en productietijd van foto’s of video eens tegenover. Dat kost echt veel meer tijd en is lang niet altijd effectief. Want hoe uitgebreid je foto-database ook is, vaak zoek je nét een ander beeld bij je verhaal dan je al hebt.
3. Nieuwe generaties groeien op met snelle beeldboodschappen
Als je de trends in social media land een beetje volgt, dan weet je dat zowat alle social media platforms de nadruk inmiddels op beeld leggen. LinkedIn, Facebook, Instagram, Snapchat en Tiktok: zonder beeld geen bereik. De generaties die nu de arbeidsmarkt betreden, zijn hiermee opgegroeid. Hen bereik je door kort en krachtig te communiceren. Een strategiedocument van 20 pagina’s vol zakelijke taal? Daar vallen ze bij in slaap (en zeg eens eerlijk: jij toch ook?). Dus wil je ze boeien en binden, dan zul je gebruik moeten maken van beeld. Zakelijk tekenen is daar de ideale oplossing voor. Zie de twee vorige punten.
4. Door te tekenen, “zien” je medewerkers je boodschap “voor zich”
Mensen willen zinvol bezig zijn. Maar hoe zorg je dat mensen de impact van hun werk helder hebben? Niet door een lang verhaal te vertellen, maar door hen te laten zien waar ze het voor doen. Letterlijk, met een tekening. Tekeningen boren namelijk het voorstellingsvermogen van mensen aan. En dat is heel prettig als je belangrijke zaken als visie, missie, impact en strategie over wilt brengen. Je wilt immers dat mensen het voor zich zien, om zich er verbonden mee te kunnen voelen. Dat betekent overigens niet dat je heel gedetailleerd en realistisch moet kunnen tekenen. In tegendeel. Onze hersenen kunnen heel goed zaken “aanvullen” en door ze daartoe te triggeren, houd je mensen geboeid.
5. Zakelijk tekenen geeft je goud in handen op de arbeidsmarkt
In deze krappe arbeidsmarkt is het noodzakelijk je als werkgever positief te onderscheiden. Door zakelijk tekenen consistent en op de juiste manier in te zetten binnen je organisatie, zijn medewerkers meer betrokken, werken ze beter en met meer plezier samen en zijn hun resultaten beter. En daarmee creëer je ambassadeurs voor het werken bij jouw organisatie. Daarnaast heb je een opvallende, unieke communicatiestijl die je uitstekend kunt inzetten in je arbeidsmarktcommunicatie, en in je onboarding- en zelfs exittraject. En daarmee heb je goud in handen op de arbeidsmarkt.
Meer weten?
Ben je overtuigd, maar wil je weten hoe jij binnen jouw team kunt starten met zakelijk tekenen? Download mijn gratis e-book, of stel je vraag vrijblijvend via het contactformulier. Ik help je graag op weg!
0 reacties